Κυριακή 21 Ιουνίου 2015

I, SPIROS - Γκομενογεωγραφία, Μέρος Α'




Από τότε που κυκλοφόρησε ο πρώτος τόμος των απομνημονευμάτων μου, ακολουθούμενος πάραυτα από τον ουδέποτε εκδοθέντα δεύτερο, αμφότεροι και οι δύο έχοντας χτυπήσει νούμερα με άπειρα μηδενικά, έχω λάβει εκατομμύρια επιστολές, τηλεφωνήματα και ημαίηλ όπου το φιλοθεάμον κοινό με παρακαλάει γονατιστό να δώκω κι άλλα στην κοινή γνώμη, που ως γνωστόν διψάει για μάθηση και για φιλοσοφίες του τύπου που μόνο ένας Σπύρος ξέρει και μπορεί να διδάξει.

«Δώστα όλα, μεγάλε! Μη φείδεσαι κόπων και εξόδων, οι αναγνώστες σου απαιτούν να ξεστραβωθούν», μου λέει ο ένας.

«Αν δεν μάθουμε από σένα, από ποιον θα μάθουμε;», επιχειρηματολογεί ο άλλος.

«Εμένα όμως, παλιόπαιδο, δεν μ’ έβαλες…», με μαλώνει η τρίτη.

Δίκιο έχουν οι αθρώποι και τσου καταλαβαίνω, πλην όμως, αυτά που ζητάτε είναι δύσκολα πράματα… Δεν γένονται από τη μια στιγμή στην άλλη… Άντε, πιάνουμε χαρτί και καλαμάρι κι όποιον πάρει ο Χάρος! Χρειάζεται μια προεργασία, μια μελέτη, μια μεθοδολογία, να ’ούμ’. Τουλάχιστον αυτό έμαθα από τη θριαμβευτική μου θητεία στο πολιτικό μετερίζι, όπου κληθήκαμε να φυλάξουμε Θερμοπύλες εμείς! Δεν φυγοπονήσαμε, δεν λακίσαμε δίκην λαγών και κυρίως δεν μηδιάσαμε ποσώς. Σιγά-σιγά και με το μαλακό. Να ωριμάσουν πρώτα οι συνθήκες, να μπει μία τάξις, να οργανωθούμε και κατόπιν να ασκώσουμε τα μανίκια και να στρωθούμε στη δουλειά μπήγοντας το μαχαίρι ως το κόκαλο.

Τώρα, εδώ που τα λέμε, σάματις άδειαζα και καθόλου με ούλες τση υποχρεώσεις κι ούλα τα τρεχάματα για το ημέτερο καλό, που μου προκύπτουν αφειδώς, ένεκα των πολλαπλών μου και ποικίλων απασχολήσεων, ώστε να έχω μυαλό να διδάξω; Όμως, η πίεση έχει γίνει αφόρητη κι έφτακα πια στο σημείο όπου η γενική κατακραυγή δεν μ’ αφήνει σε ησυχία, υπό τύπον «φωνή λαού, οργή θεού», που λέει και το Ευαγγέλιο, οπόταν τι να κάμω… ποιώ την αναγκαία φιλοτιμία και υποκύπτω.

Να σημειώσω στο σημείο αυτό ότι Χριστό τον έχω κάνει αυτό το ρεμάλι τον Κολιόπουλο, να στρώσει τον κώλο του να δουλέψει το υλικό που του ’χω παραδώκει –κασούνια ολόκληρα με χαρτούρα– αλλά όλο από αύριο σε αύριο με πάει, η κουφάλα, και προκοπή δεν γλέπω. Τελικά, τον κατάφερα κάπως, αλλά μέχρι να πάρει μπρος τούτος εδώ ασπρίσαν τα μαλλιά μας. Τέλος πάντων, κάτι γένηκε και ιδού το αποτέλεσμα.

Στον τόμο αυτό, που κανονικά θα ’πρεπε να ’χει πάνω από χίλιες πεντακόσιες σελίδες, αλλά ας όψεται η κουλτουρολογοκρισία, έχω δομήσει το υλικό υπό τύπον πανεπιστημιακών ενοτήτων –γιατί μια μέρα, αυτό είναι σίγουρο, τούτα εδώ τα κείμενα θα διδάσκονται στα ΑΕΙ, ή να με φτύσεις εμένα! Το μάθημα αφορά φυσικά τη μελλοντική επιστήμη της Γκομενογεωγραφίας –ανάγκη επιτακτική και άμεση να ιδρυθεί έδρα σε ούλα τα πανεπιστήμια– και είναι χωρισμένο σε γεωπολιτικές ενότητες η καθεμιά των οποίων επικεντρώνεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των γκομενών ανά χώρα προέλευσης.

 


UPDATED 18 Δεκεμβρίου 2021: 
ως προς τις διορθώσεις του κειμένου, το σχήμα και την εικονογράφηση.

Τετάρτη 1 Απριλίου 2015

SKY & Co. Ltd




(Βλάσφημος Θεατρική Ιλαροτραγωδία εις Πράξεις Τρεις)

Αίθουσα αναμονής. Χάλι μαύρο, όπως όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι του είδους αυτού. Βρώμικοι και ξεφλουδισμένοι τοίχοι με δυο τρεις διαφημιστικές αφίσες (αναψυκτικών, τσιγάρων, ταξιδιών), επιγραφές του τύπου: «ΜΗΝ ΠΤΥΕΤΕ ΕΠΙ ΤΟΥ ΔΑΠΕΔΟΥ», «ΜΗΝ ΒΛΑΣΦΗΜΕΙΤΕ ΤΑ ΘΕΙΑ», «ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΤΟ ΦΟΡΟΔΙΑΦΕΥΓΕΙΝ» (sic), «ΣΠΕΥΔΕ ΒΡΑΔΕΩΣ», «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ» κ.λ.π. Κοντά σ' αυτά μπορεί κανείς να απολαύσει γκράφιτι του τύπου: «ΘΡΥΛΟΣ, gate 7», «Η ΚΕΝΟΝΙΑ ΗΝΕ ΣΑΠΗΑ», «ΟΞΟ Η ΑΛΒΑΝΗ», «ΖΙΤΟ Ο ΜΗΤΣΟΣ», «ΘΑ ΣΑΛΤΑΡΩ, ΘΑ ΣΑΛΤΑΡΩ, ΤΗΝ ΡΕΖΕΡΒΑ ΘΑ ΣΟΥ ΠΑΡΩ», «ΑΤΖΕΛΑ I LOVE YOU», «ΑΝΑΡΧΙΑ ΘΑ ΠΕΙ ΕΛΕΦΘΕΡΗΑ», «ΚΟΜΟΥΝΙΑ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΤΕ», «Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟΥΣ ΒΛΑΧΟΥΣ», «ΝΑ ΠΕΘΑΝΗ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ» κι άλλα τέτοια ευρηματικά.

Στο ταβάνι ένας γυμνός γλόμπος.

Γύρω γύρω πάγκοι και καρέκλες από φορμάϊκα. Ένα χαμηλό τραπεζάκι με παλιές εφημερίδες και περιοδικά. Αποτσίγαρα, χαρτιά κι άλλα σκουπίδια στο πάτωμα.

Πέντε νοματαίοι. Καθισμένοι σ' έναν πάγκο ο Στράτος, ο Μπιλ, η Κούλα και η κυρία Τόνια. Ξάπλα στο πάτωμα, με την στραπατσαρισμένη ρεπούμπλικα κατεβασμένη στα μάτια ο Mήτσος, ενώ η αδερφή Ζηνοβία, γονατισμένη σε μια γωνία, κάνει σταυρούς και μετάνοιες.

Κάπου απ' έξω ακούγονται αμυδρά παλιά ρεμπέτικα του τύπου: «Όταν καπνίζει ο λουλάς», «Κάτω στα λεμονάδικα» κι άλλα τέτοια εποικοδομητικά.
 

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

Αντ' Αυτών





Ένα ωραίο εξώφυλλο, με αισθαντικά ηλιοβασιλέματα και αιθέριες, μελαγχολικές, εξαερωμένες υπάρξεις που ρεμβάζουν και ένας τίτλος πιασάρικος που θα εμπεριέχει τις λέξεις «αγάπη», «φεγγάρια», «δάκρυα», «πληγωμένη», «προδοσία», «άγγελοι» κ.λ.π. Εξασφαλίζει, με κλειστά μάτια, σίγουρη εκδοτική επιτυχία. Αν τώρα το όνομα του συγγραφέα είναι γένους θηλυκού (που εννιά φορές στις δέκα είναι) και δη της διπλόκαννης ποικιλίας –Αδελαΐδα Βαζούρογλου-Σουρδοπούλου, ας πούμε– ακόμα καλύτερα, προσδίδει κύρος. Γιατί γένους θηλυκού; Μα επειδή η συντριπτική πλειοψηφία του αναγνωστικού κοινού αποτελείται από γυναίκες. (Και δεν κατάλαβα γιατί μια χαροκαμένη θα χάσει τον χρόνο της να διαβάσει τις μπούρδες ενός άντρα, που σίγουρα δεν καταλαβαίνει το δράμα της; ποιο δράμα; Σκασμός, ατάσθαλε. Όλες οι γυναίκες κουβαλούν ένα δράμα –κρυφό ή φανερό).

Τώρα βέβαια, όπως λένε και οι σοφοί στις Ινδίες, τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Και μπορεί μεν η Αδελαΐδα Βαζούρογλου-Σουρδοπούλου να γνωρίζει ανεπανάληπτη εκδοτική επιτυχία με το τελευταίο της αριστούργημα «Δακρυσμένες αγάπες στα φεγγάρια του Αυγούστου», πλην όμως πόσες από τις τεθλιμμένες αναγνώστριες της μπορούν να φανταστούν πως στην πραγματικότητα το μόνο που έβαλε η διάσημη συγγραφεύς ιδιοχείρως είναι το θρυλικό της όνομα –κι αυτό όχι πάντα (αν δεν γνωρίζει ανάγνωση και γραφή). Μα τότε, θα μου πεις, ποιος έγραψε αυτό το αθάνατο αριστούργημα, τον ύμνο αυτό στη γυναικεία ευαισθησία, την αυτοθυσία, την συναισθηματική ανωτερότητα, τη γενναιότητα, την αυταπάρνηση ακόμη όταν προκύπτει η αναπόφευκτη προδοσία (του ανδρός φυσικά). Εκεί, θα χαμογελάσω, θ’ ανάψω τσιγάρο (ναι, ρε, γουστάρω και καπνίζω) και θα σου πω μια κουβέντα: το Φάντασμα.

Το Φάντασμα μπορεί να λέγεται Μήτσος, Μπάμπης, Νώντας ή Θανάσης, αλλά πάντως όχι Αδελαΐδα Βαζέρογλου-Σουρδοπούλου.

Την ιστορία ενός ακριβώς τέτοιου φαντάσματος ανέλαβα να σου διηγηθώ στο εκ των προτέρων καταδικασμένο σε αφάνεια χρονικό που ακολουθεί.

Το όνομα αυτού: Λουκάς Τσαγκαρσούλης. Επάγγελμα: Συγγραφεύς αντ’ αυτών. 

-------------------------------------------

UPDATED 14 Ιανουαρίου 2021: ως προς τις διορθώσεις του κειμένου, το σχήμα και την εικονογράφηση.

 

Τετάρτη 18 Ιουνίου 2014

SPIROS για πάντα!




Αυτή εδώ είναι η συνέχεια του έπους «I, SPIROS -Περιπέτειες ενός Έλληνα Θεού», που είναι επίσης διαθέσιμο στα Συρταρωμένα. Γράφτηκε το 1995 και πήρε την τελική του μορφή τον Δεκέμβριο του 2021. Πραγματεύεται τις κοινοβουλευτικές (και όχι μόνο) περιπέτειες του ήρωά μας.

«Σκούρα τα πράγματα για τσου πρίγκιπες στην Ελλάδα των χρόνων αυτών των χαλεπών.

Κακομοιριά κι ανέχεια. Τα νοίκια φτάκαν δυο φορές πάνω από τον βασικό μισθό. Για να ψωνίσεις στο μανάβη θέλει να ’χεις καταθέσεις σε Γιέν Ιαπωνίας. Για να χτυπήσεις ένα συνολάκι τση συφοράς ψιλοσινιέ χρειάζεται να σχεδιάσεις τη ληστεία του αιώνα. Για να πλερώσεις τσου λογαριασμούς ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, πρέπει να προγραμματίσεις οχτώ μέρες τον μήνα να κάμεις εντατικό πεζοδρόμιο στη Συγγρού. Για να χτυπήσεις το (απαραίτητο είδος πρώτης ανάγκης) τρίτο αυτοκίνητο, χρειάζεται να έχεις διασυνδέσεις με τσιγαράδες τση γραμμής Φότζια-Οθωνοί Κέρκυρα-Άγιοι Σαράντα Αλβανίας (και τούμπαλιν) και άνω. Όσο για την (ακόμα πιο είδος πρώτης ανάγκης) Φιλιππινέζα πρέπει να βγάνεις και την οικογένεια στη Συγγρού, μόνος δεν φελάει. Πόσο μάλλον να πεθυμήσεις και τίποτσι πιο σοβαρό, να ’ούμ’, ήγουν: κάνα ψιλοσκάφος για την κρουαζιέρα σου την κυριλέ στο Αιγαίο, κάνα ψιλοαυθαίρετο 1500 τετραγωνικών προς παραθερισμού σου, καμιά ψιλογκομενίτσα τοπ-μόντελ για τση ελεύθερες ώρες σου, τίποτσι ψιλοταξιδάκια στο Ρίο, το Μπανγκόκ, τη Λάσα, τη Βεργίνα τέλος πάντων, κάνα ψιλο-penthouse στο Μανχάταν, καντιντίς πιο expensive με λίγα λόγια!

Ξεφτίλα!»



UPDATED 26 Δεκεμβρίου 2021: 
ως προς τις διορθώσεις του κειμένου, το σχήμα και την εικονογράφηση.

Τρίτη 3 Ιουνίου 2014

I, SPIROS




Η εποποιία «I, SPIROS -Βίος και Πολιτεία ενός Έλληνα Θεού» γράφτηκε το 1992 στην Κέρκυρα κι εκδόθηκε από τις Εκδόσεις Μάγια το 1994 στη Θεσσαλονίκη. Η παρούσα μορφή αποτελεί μια εκ βάθρων ανάπλαση του αρχικού κειμένου που επιτελέστηκε στην Κέρκυρα τον Δεκέμβριο του 2021.


«Το οποίον, αυτή εδώ είναι η ιστορία της ζωής μου. Της ζωής του Σπύρου, του άντρα που τον λάτρεψαν οι γυναίκες και τον έκαμαν εικόνισμα και φυλαχτό, από τη μια άκρη τση οικουμένης μέχρι την άλλη. Που έκαψε καρδιές και καρδούλες κι έκαμε ζημιές που δεν επιδιορθώνονται μακάρι και ν’ αναλάβει ο πιο επιδέξιος μάστορης.

Έτσι για αρχή και με πάσα μία μετριοφροσύνη.

Τι να μιλάμε τώρα για γυναίκες, αφού οι γυναίκες μιλάνε για μας; Τι να τση κάμεις τση αποδείξεις, κυρ αστυνόμε, όταν το πάτωμα είναι σπαρμένο με πτώματα; Αλλά, είπαμε, η ανθρώπινη φύση είναι μυστήρια. Θέλει να τση θυμίζεις συνεχώς αυτό που βγάνει μάτι.

Να μιλάει τώρα ο Σπύρος ο Μπαρακούντας για τη ζωή του! Και τι να πρωτοπεί; Εδώ χρειάζονται εγκυκλοπαίδειες ολόκληρες για να χωρέσουν μόνο τον πρόλογο. Μέχρι να φτάκει κανείς στα περιεχόμενα θα ’χει ασπρίσει. Τι να τα λέμε; Τα ξέρουμε, δεν τα ξέρουμε; Υπάρχει άνθρωπος περπατημένος στην πιάτσα που να μην έχει ακούσει για τον Σπύρο τον Μπαρακούντα; Δεν υπάρχει. Υπάρχει μήπως θήλεο που να μην ονειρεύτηκε να πέσει, έστω και για πέντε λεφτά, μέσα στα στιβαρά του μπράτσα, να δει τι εστί βερύκοκο; Πάλι δεν υπάρχει. Τότες, τι να τα λέμε; Μόνο για να μαθαίνουν οι επόμενες γενιές, δικέ μου. Μόνο γι’ αυτό. Να δούνε τα παιδάκια τση σήμερον, που θα γένουν τα παιδάκια τση αύριον, πώς το τρίβαμε το πιπέρι εμείς, οι διάσημοι του παλιού, καλού καιρού. Και να παραδειγματίζονται. Να βαδίσουν στα πατήματά μας, μπας και πάρει αυτός ο τόπος το πάνω του και σωθούμε καμιά φορά. Μήπως και γένει κάνα θαύμα και φτιάξει η ελεεινή και τρισάθλια κενωνία, που κατάντησε σκουπιδοντενεκές και μπουρδέλο για κουνιστούς και μόδιστρους.»
 

UPDATED 30 Δεκεμβρίου 2021: 
ως προς τις διορθώσεις του κειμένου, το σχήμα και την εικονογράφηση.

Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2014

Αστροναύτης, Ταρζάν & Αήττητος Εραστής




Το δεύτερο μέρος του επικού πονήματος "Θρύλοι της Γειτονιάς"

Βρισκόμαστε ακόμα στη Λάρισα του τέλους της δεκαετίας του ’50 και των αρχών του ’60. 

Οι άνθρωποι ζουν ακόμα σε σπίτια, σε μαχαλάδες –μόνο στην Αθήνα έχουν μετακομίσει σε κουτιά– και γνωρίζονται μεταξύ τους με τα μικρά τους ονόματα. Είμαστε ο «κυρ-Μήτσος», ο «κυρ-Γιάννης», η «κυρά-Μαρία», η «κυρά-Κούλα»… Καίμε ξύλα στις σόμπες το χειμώνα, μαγειρεύουμε στην γκαζιέρα, πλένουμε στη σκάφη, φυλάμε τα τρόφιμα στο φανάρι και στην παγωνιέρα, ψωνίζουμε από τον μπακάλη με τεφτέρι βερεσέ, η εφημερίδα κοστίζει δραχμάς 1,20 και ο «Μικρός Ήρως» 2.


--------------------------------
Το δεύτερο βιβλίο της σειράς "Οι Θρύλοι της Γειτονιάς".


UPDATED 28 Απριλίου 2020: ως προς τις διορθώσεις του κειμένου, το σχήμα και την εικονογράφηση.



Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

Θρύλοι της Γειτονιάς





Ήταν πριν τα μπετονένια όνειρα «αξιοποίησης» φτάσουν στην ελληνική επαρχία. Πριν από το γκρέμισμα των μαχαλάδων και την γέννηση του τέρατος Πολυκατοικία –επιτομή της μικροαστικής αντίληψης περί «προόδου»– και του τέρατος Σουπερμάρκετ –το πρώτο στάδιο του απρόσωπου αυτοματισμού. Ήταν πριν εξαφανιστούν οι γιαουρτάδες, οι γυρολόγοι, οι πλανόδιοι μανάβηδες, οι ψαράδες, οι καρεκλάδες και η ζεστή φιλία των ανθρώπων που μένουν στην ίδια γειτονιά. Είπαμε, ήταν πριν χαθεί η γειτονιά.

Κάθε φορά που φέρνω στο μυαλό μου –το στραπατσαρισμένο από τον πολύ «πολιτισμό»– τα παιδικά μου χρόνια σε κείνο το άλλο σύμπαν, η αίσθηση είναι χειμωνιάτικη.

--------------------------------
Το πρώτο βιβλίο της σειράς "Οι Θρύλοι της Γειτονιάς".

UPDATED 30 Απριλίου 2020: ως προς τις διορθώσεις του κειμένου, το σχήμα και την εικονογράφηση.